Des de la comarca de
l’Anoia, el psicòleg Marc Clemente torna amb la intenció d’oferir-vos tècniques
provinents de la Psicologia per poder treure el màxim profit del vostre
potencial.
En el primer article us
parlava de la importància del contingut mental. En el segon ens centràvem en la responsabilitat
sobre aquest contingut.
Avui us proposo una
situació. Intentem visualitzar la següent escena.
Un nen/a està a punt de
començar un examen de matemàtiques.
El mestre li dona el full
amb les preguntes que haurà de respondre.
Només hi ha un apartat
marcat amb el nº 1.
Al costat del primer
problema hi ha la següent informació:
“4, 25 i 5”.
Res més.
Què creieu que farà
l’alumne/a?
Com us sentiríeu
vosaltres en aquesta situació?
Es pot resoldre alguna
cosa amb la informació que tenim?
Sumem? Restem? Multipliquem?
Dividim?
Així de simple.
En canvi, si el mestre diu:
Tenim 4 amics que tenen
25 petards cadascun. Si decideixen tirar-ne 5 per provar-los. Quants en tindran finalment?
Ho veieu diferent?
Doncs l’article d’avui va
precisament d’això. En general no sabem definir adequadament allò que ens
passa.
Una situació habitual és
definir els resultats del problema. És a dir, ens centrem en els efectes que
aquesta situació té per a la persona. Al definir d’aquesta manera, la nostra
mirada està centrada allà on no podrem actuar. Generarem solucions desenfocades
que no milloraran significativament la nostra situació. Podrem fer tot
el treball que vulguem de manera tècnica per intentar controlar els símptomes
però si no resolem el problema allà on s’ha creat ens cronificarem en la situació .
Un exemple.
Si tenim aigua en una
cassola i la posem a bullir el problema no pot ser que l’aigua crema. Això és
un resultat.
Podem anar posant glaçons
i així anar baixant la temperatura, haurem d’anar buscant gel de manera
continuada, i estar pendents constantment de la temperatura per anar-los
afegint. Això requerirà la nostra atenció íntegra i no podrem fer res més
mentre fem aquesta feina…uff! Desgasta
només de pensar-ho.
De la mateixa manera una
persona pot creure que el seu problema
és que està ansiosa o trista quan això és el resultat de situacions vitals
estressants. Repeteixo, si no definim bé no resoldrem bé.
Això no vol dir que ens
haguem de cremar amb l’aigua bullint o que no s’hagi de treballar amb els
símptomes. A vegades, sobretot en les primeres fases és necessari baixar els
símptomes per estar una mica millor i poder treballar amb més eficàcia, però recalco que generalment amb això no és
suficient per millorar a llarg termini.
En canvi si la meva
definició es més o menys:
La cassola està recolzada
en una font de calor que provoca un augment de la temperatura .
Ara estic definint
adequadament el que passa. Observem com en un moment la meva mirada no està
situada en el resultat (l’aigua bullint) sinó en el factor crític (la font
de calor).
Si puc parar el foc o puc
moure la cassola del foc l’aigua deixarà de cremar i no em caldrà una fàbrica
de gel al costat de casa.
Recordeu el jardí de
l’article passat?
Recordeu que us deia que
anéssiu a trobar les males herbes?
Bé. Ara és el moment de
definir-les.
Donades les
característiques del contingut mental necessitarem treballar de manera
segmentada.
Segueixo insistint en
l’escriptura per ajudar-nos a cristal·litzar les idees, posar-les en ordre i
fer-les objectes que després puguem treballar.
Fixeu-vos que l’important
és definir bé. En aquest moment no ens interessa anar a l’orígen cronològic del problema,
les seves causes profundes, buscar de qui és culpa que ens passi el que ens passa, la injustícia que suposa això. No ens cal. Només definir
de manera clara i operativa. Una vegada.
Imaginem els mateixos
nens de l’explicació. Ara imaginem que comencen a perdre el temps de l'examen en pensaments del tipus: és just que comparteixin els petards? creieu necessari tirar-ne cinc per provar-los?. O, els nens tenen supervisió
per tirar els petards? o en quina societat vivim que ho hàgim de fer explotar
tot per divertir-nos?
Simplement no cal.
No ens ajuda. No és
necessari. Ens pren una quantitat d’energia mental inimaginable. Ens desgasta
sistemàticament i sobretot No ens deixa resoldre el problema!
He vist persones
atrapades durant anys en aquesta roda de hàmster. Passant el temps donant
voltes a les mateixes qüestions durant anys. Sense definir operativament i en conseqüència sense poder desenvolupar el seu potencial vital
Per cert, al final de
l’examen sabeu quina nota els hi posarà el mestre?
Si. Malauradament un 0.
No han resolt res. Han patit molt però no han escrit el resultat.
També us he de dir que no
és fàcil enfrontar-se a aquest pas. Moltes persones s’hi aproximen només de
puntetes. Però ja us vaig dir l’altre dia que el que fem necessita de valentia,
sinceritat i ganes de millorar. Per no mirar-ho no desapareixerà. El que hi hagi és el que haurem d'afrontar. Ni més ni menys. Necessitem afrontar i definir des de l’acceptació. No ens podem enganyar a nosaltres mateixos. És una pèrdua de temps i d’energia absurda.
Possibles dificultats.
Què passa si tinc molts
problemes alhora?
O què passa si al meu
jardí hi conviuen males herbes petites amb altres mitjanes i amb dos o tres
arbres enormes?
Per on començo?
No ens atabalem. La majoria de mortals
batallem amb més d’un contingut mental negatiu. És normal. No passa res. Dedica
un temps a fer aquesta feina. Defineix adequadament tot allò que vagis veient.
Fixa’t que definir bé un
problema no és treure informació. Hi ha problemes senzills i d’altres complexes
però tots hauran d’estar correctament definits per poder ser resolts.
Un problema gran pot
estar fet d’altres més petits. No passa res. Pas a pas.
Pensa que encara que no
estiguis resolent estàs avançant. Segurament estàs fent més del que havies fet
fins ara i més del que la majoria de persones amb les que et creues pel carrer
estan fent.
Finalment. Definir
no és obsessionar-se. Busca una estona per fer això i després deixa de fer-ho.
Observa, pensa en la definició, mira si és
operativa, si és simptomàtica, escriu la definició i quan hagis fet això atura't.
Surt a fer un volt, fes una activitat agradable, el que vulguis.
És bo que l’exercici
tingui un inici i un final. Que no duri tot el dia. Pots fer aquesta feina amb un rellotge de
cuina, decidint prèviament quanta estona hi dedicaràs i quan soni pares. És millor anar fent cada dia una mica que fer tres hores un dia i no fer res més en un any.
Pensa que pots tardar dies
en fer aquesta feina. És una feina d’investigació i de reflexió sobre el contingut
mental, prent’ho amb calma.
Bé, us deixo fins la
setmana que ve.
Bona feina!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Gràcies per participar en aquesta pàgina.